28 Gru

Czy dieta w ciąży jest ważna? Co warto jeść w ciąży, a czego nie?

Czy dieta w ciąży jest ważna? Co warto jeść w ciąży, a czego nie?

Niektóre kobiety przygotowują się do ciąży świadomie. Odpowiednio wcześnie modyfikują swoją dietę, odstawiają używki i zaczynają przyjmować kwas foliowy. Oprócz tych podstaw, przed decyzją o powiększeniu rodziny, warto zrobić podstawowe badania i odwiedzić dentystę. Oczywiście są to zalecenia i w życiu nie zawsze udaje nam się ich przestrzegać. Ba, samo życie lubi zaskakiwać.

Niezależnie od wcześniejszych przygotowań, wiele kobiet krótko po ujrzeniu dwóch kresek na teście ciążowym, uświadamia sobie, że oto nastał najwyższy czas, aby o siebie zadbać. Czasem myślę, że już samo podejrzenie ciąży działa mobilizująco. Gdy przypuszczenia się potwierdzają, w życiu rozpoczyna się większa lub mniejsza rewolucja. Raczej większa, tak ogólnie rzecz ujmując. Dla kobiety rozpoczyna się trwający bite 9 miesięcy festiwal dobrych rad, przesądów i zabobonów. Nagle temat porodu czy karmienia piersią staje się elektryzujący nawet dla listonosza lub pani z warzywniaka na rogu. Każdy czuje się ekspertem, każdy marzy o tym, by się wypowiedzieć. Koniec końców trudno się nawet irytować, bo wynika to przecież wyłącznie z dobrej woli (i czasem braku taktu, ale ciiii 😉 ).

Ilość informacji – dotyczących zarówno dbania o siebie, układania jadłospisu, jak i kupowania wyprawki – może przytłaczać. Jeśli niedawno dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży i czujesz się lekko zagubiona w gąszczu informacji – mam dobrą wiadomość. Tak naprawdę liczy się tylko jedno – zdrowie. Twoje i Twojego nienarodzonego dziecka. Cała reszta to rzeczy drugoplanowe. Skupmy się zatem na tej najbardziej podstawowej części. Na diecie.

Czy dieta w ciąży jest ważna?

Jeśli obiło Ci się kiedyś o uszy, że przyszła mama musi jeść za dwoje – powiem dosadnie: wybij to sobie z głowy. Wiem, co mówię – w pierwszej ciąży przytyłam ponad 30 kg! Przez pierwszą połowę ciąży Twoje zapotrzebowanie kaloryczne jest praktycznie takie samo jak przed ciążą. Dopiero od połowy drugiego trymestru, rosnące dziecko potrzebuje ok. 500 kalorii więcej. To naprawdę niewiele – warto tego pilnować, aby zaoszczędzić sobie po porodzie trudności z powrotem do swojej wymarzonej wagi.

Dla osób, które nie koncentrowały się na swojej diecie, układanie jadłospisu i kontrolowanie tego, co zjedzą danego dnia może być początkowo trudne, czy nawet frustrujące. Najważniejsze to:

– staraj się jeść produkty świeże, unikaj konserwantów i patrz na daty ważności;

– jedz częściej, ale mniejsze porcje;

– dokładnie myj warzywa i owoce;

– pij wodę – to hasło powtarzane przez dietetyków przy wielu okazjach. Prawda jest taka, że jesteśmy wodą, którą pijemy i warto dbać o poziom nawodnienia organizmu.

 

Co warto jeść w ciąży, a czego nie?

To, co i w jakiej ilości jemy w okresie ciąży wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale również na prawidłowy rozwój dziecka.

Śmiało sięgaj po:

  • pełnoziarniste pieczywo, makarony i brązowy ryż – są źródłem węglowodanów, dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, a także błonnika;
  • świeże warzywa i owoce – z nich czerpiemy witaminy, minerały i błonnik (uważaj jednak na fruktozę – cukier zawarty w owocach – jego nadmiar również nie jest wskazany);
  • mięso, ryby, jaja, orzechy, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory – źródło białka, jak również żelaza i wapnia;
  • tłuszcze roślinne (oliwa, olej).

 

Co w ciąży jest niewskazane?

  • na czas ciąży zrezygnuj z surowego mięsa i ryb (czyli żegnamy tatar i surowe sushi), a także z wędzonych wędlin i ryb;
  • sery pleśniowe z niepasteryzowanego mleka;
  • nadmiaru kawy (jeden kubek dziennie jest dozwolony – w końcu przyszła mama też musi dbać o swoje drobne przyjemności). Unikaj też mocnej herbaty czy napojów gazowanych lub zawierających kofeinę – jak np. Coca-Cola;
  • surowych jajek i niepasteryzowanego mleka – mogą być zarażone Salmonellą.

Podczas budowania jadłospisu, zwróć uwagę, że w ciąży zapotrzebowanie na witaminy rośnie o 50-100%. Aby dostarczyć ich odpowiednią ilość – należy zjadać 500 gramów warzyw i 400 gramów owoców. Co ważne – dieta nie powinna być monotonna, a owoce i warzywa najlepiej spożywać na surowo (jeśli występują u Ciebie dolegliwości ze strony układu pokarmowego po zjedzeniu surowych warzyw, gotuj je na parze).

Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta pozwoli zaspokoić witaminowe potrzeby kobiety ciężarnej. Byłam w dwóch ciążach i wiem, jak trudno jest zadbać o ten dietetyczny bilans. Szczególnie biorąc pod uwagę mdłości, zgagi i różne tego typu ciążowe „atrakcje”. Poza tym – zupełnie szczerze – nie byłam w stanie zjeść bez mała kilograma zieleniny każdego dnia. Moim sposobem na dostarczenie odpowiednich witamin, mikro- i makroelementów oraz kwasu foliowego była suplementacja.

Aby wybrać dobre witaminy dla kobiet w ciąży, należy ustalić czego w tym okresie kobiecy organizm potrzebuje:

Kwas foliowy – Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca przyjmowanie kwasu foliowego 0,4 mg na dobę. Jego niedobór znacznie zwiększa ryzyko występowania wad rozwojowych, dlatego tak istotne jest dostarczenie go do organizmu.

Żelazo – niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży i karmienia piersią. Jego niedobór prowadzi do anemii, a ta w konsekwencji może doprowadzić do niedokrwistości u dziecka.

Witamina D – naturalnie jest syntezowana przez skórę, jednak ze względu na położenie geograficzne Polski – możliwe jest to jedynie od marca do września. Ekspozycja na słońce powinna trwać minimum pół godziny, bez stosowania filtrów przeciwsłonecznych. Witaminy D jest niezbędna w procesie wchłaniania wapnia, dlatego w okresie ciąży jej rola jest bardzo ważna.

Magnez – korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy, mięśniowy i kostny.

Jod – wpływa nie tylko na dobre samopoczucie przyszłej mamy, ale również na funkcjonowanie tarczycy, a także – rozwój umysłowy dziecka. Jakby nie spojrzeć – jest bardzo potrzebny!

Kwasy omega-3 – są niezbędne dla ludzi w każdym wieku, jednak w okresie ciąży kwas tłuszczowy DHA robi cuda dla przyszłych mam. Kwasy omega-3 zapobiegają przede wszystkim wystąpieniu przedwczesnego porodu, więc warto zadbać o ich suplementację.

Doppelherz aktiv Mama PREMIUM jest preparatem, który zawiera wszystkie wymienione składniki, spełniając tym samym zalecenia Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Informacje o cenie i opinie kobiet, które go stosowały znajdziecie m.in. TUTAJ. 

Tekst powstał w oparciu o wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego we współpracy z marką Doppelherz aktiv Mama Premium.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o